Esej
SLAVENOZOFIJA
Angelo Olivier
svim
našim bliskim prijateljima u EXYU republikama
UVOD /
PREDGOVOR – Filozofija promene, revolucije i prirode
"Čak
i neke moje kolege književnici smatraju da umetnik mora biti i gluv i slep pred
"banalnostima svakodnevnice", a pogotovu da se ne sme zanimati za
poslove za koje su plaćeni političari, oficiri, psihijatri ili sudije.
Ima li, međutim, pisac pravo na takav literarni karantin, na stakleno zvono
izvan nedaća ljudi sa kojima živi, izvan svog vremena i prostora?"
- Vuk
Drašković, Odgovori
U srži postojanja čoveka leži urođena težnja ka promeni,
revoluciji i konstantnoj transformaciji. Ova težnja nije samo izraz volje
pojedinca, već kolektivni impuls koji se manifestuje kroz istoriju i društvene
dinamike, posebno među narodima Balkana. Slaveni, kroz vekove izloženi
neprekidnim turbulencijama – od ratova, političkih prevrata, do kulturnih
promena – razvili su specifičan odnos prema revoluciji i potrebi za
promišljanjem o dubljim pitanjima identiteta i moralnog integriteta.
Vuk
Drašković, u delu Odgovori, postavlja suštinsko pitanje: „Ima li,
međutim, pisac pravo na takav literarni karantin, na stakleno zvono izvan
nedaća ljudi sa kojima živi, izvan svog vremena i prostora?“ Ova refleksija
umetnika na odgovornost prema društvu poziva na preispitivanje individualne
uloge u odnosu na kolektivnu borbu. Na Balkanu, gde su revolucije i promene
stalni pratioci svakodnevnog života, umetnici i mislioci ne mogu biti
apstraktni posmatrači već aktivni učesnici u društvenim procesima.
Umetnost i
filozofija, međutim, ne mogu ostati zatvorene u teorijske okvire. One moraju
komunicirati sa stvarnošću, jer svaka revolucija – politička, društvena ili
kulturna – zahteva dublju refleksiju. U tom smislu, empatija prema onima koji
su pogođeni postojećim sistemima je neophodna, ali nije dovoljna. Empatija bez
akcije ili moralnog kompasa može dovesti do novih oblika tiranije i haosa.
Ljudska priroda, kako nas istorija uči, nosi u sebi sklonost ka iracionalnim,
konfliktima i nepravdi. Kierkegaard je pisao o nepomirljivosti između
individualne egzistencije i moralnih standarda društva, dok je Nietzsche
u Sumraku idola tvrdio: „Verujem da je Sokrat bio prva figura
koja je stajala na putu dekadencije u kulturi.” Čini
mi se da sam i ja to, makar intuitivno, osetio još u ranoj mladosti. On je prepoznao razorni uticaj
racionalizma na kulturne forme.
Današnji
svet, preplavljen informacijama i lažnim vrednostima, često zanemaruje dublje
istine. Trivijalnosti preovladavaju nad suštinskim pitanjima ljudske prirode. U
ovoj paradigmi, moralni integritet postaje ključan za razumevanje pravih uzroka
promena i revolucija. Diogenovo bure, simbolično kotrljano kroz ulice
opsednutog Korinta, nosi univerzalnu poruku – potraga za smislom u svetu punom
apsurda. U svetu gde haos često prevladava, ova borba za integritet i
saosećanje sa drugima postaje suštinska.
Promena je
neizbežna, ali ona mora biti vođena principima i dubokom refleksijom.
Revolucija bez duhovne i moralne podloge vodi u propast, kao što istorija
Balkana jasno pokazuje. Naše društvo, oblikovano vekovima revolucija, suočava
se s potrebom za novom vrstom revolucije – ne samo političkom, već duhovnom,
kulturnom i moralnom. Nietzsche je upozoravao na opasnosti bezdušne
racionalnosti i dekadencije, dok je Diogenova filozofija neprekidno podsećala
na potrebu za autentičnim življenjem, uprkos apsurdu.
Zato, u
trenutku kada svet izgleda preplavljen haosom i bolom, setimo se reči Vladete
Jerotića: „Promena je istovremeno neophodna i zastrašujuća, jer se ona ne
dešava samo spolja, već i u nama samima.“ Revolucije koje stvaramo spolja
moraju biti odraz revolucija unutar nas.
"Bilo
mi je, naime, od početka jasno da ću ovim svojim otvorenim pismima samo valjati
Diogenovo bure, kapom terati vetar i orati po moru, bez naročite nade da bilo
šta promenim, da bilo kome pomognem.... ali ko zna, Grcima je možda
nedostajao još samo jedan vojnik — pa da Sirakuza bude odbranjena!"
- Vuk
Drašković, Odgovori
Zato,
počinjemo od početka - da ne verujem u Boga, verovao bih u Sokrata. Baljenje
trivijalnim dnevnim temama strasti i bludi očigledna su zabava, ali je teško
zamisliti kako veliki ljudi, nosači promena, o tome govore.
Sa usponom
hrišćanstva u srednjovekovnom periodu, uticaj Sokrata bio je na njegovom vrhu:
on je bio vekovima malo više od Atinjana koji je osuđen na smrt. Ali kada su
grčki tekstovi, a time i dela Platona, stoika i skeptika, postali sve
dostupniji u renesansi, misao i ličnost Sokrata počeli su da igraju važnu ulogu
u evropskoj filozofiji.
U 19. veku
Sokrata su smatrali osnovnim likom u evoluciji evropske misli ili Hristom kao
glasnikom višeg postojanja. Hegel je u Sokratu video odlučujući preokret od
predrefleksivnih moralnih navika do samosvesti koja, tragično, još nije naučila
kako da se pomiri sa univerzalnim građanskim standardima. Søren Kierkegaard,
čija je disertacija proučavala Sokratovu ironiju, pronašao je kod Sokrata
pogansko iščekivanje njegovog verovanja da je hrišćanstvo živa doktrina gotovo
nemogućih zahteva; ali je i Sokratovu ironiju smatrao duboko promašenom
ravnodušnošću prema moralu. Friedrich Nietzsche se kroz svoja pisanja borio
protiv jednostranog racionalizma i uništavanja kulturnih formi koje je pronašao
u Sokratu.
Što
manje želimo, to je manje bludi, odnosno – što manje želimo, to više podsećamo
na bogove, to smo mirniji i to nas manje dotiču kletve običnih ljudi i njihovog
neograničenog kapaciteta za pravljenje štete.
U
najboljem slučaju čovek je najplemenitiji od svih životinja, ali odvojen od
zakona i pravde, on je najgori. Mi ratujemo da bismo mogli živeti u miru. Nije
dovoljna pobeda u ratu, već osmisliti mir. U suprotnom, nema sreće, jer nema
vode i hrane. Siromaštvo je roditelj revolucije, ali i zločina. Miran čovek je
srećan čovek.
Volim
srpsku poslovicu “Njiva hoće motiku, a ne molitvu”, jer ona na interesantan
način prikazuje dualnost naroda koji crkvi duguje svoju državu, ali takođe i
naroda koji svedoči tome da se ruke moraju isprljati. Ima li negde zaista tih
Bogova? Naše bi molitve trebalo da budu samo za opšte blagoslove, a ne za
pojedinosti, jer Bog najbolje zna šta je dobro za nas, pa neka bude po Njegovoj
volji.
Kad
je Filip Makedonski krenuo da zauzme Korint, svi žitelji grada pohitaju da
čiste oružje i utvrđuju bedeme. Videvši to, Diogen izvuče iz podruma svoje
čuveno bure i stade ga kotrljati ulicama. "Ne mogu" — govoraše on —
"a da se na neki način ne pridružim ovim ljudima."
- Vuk
Drašković, Odgovori
CINIČKA
FILOZOFIJA POSTOJANJA U SISTEMIMA LAŽI
"Sada
se plašite kazne i molite za svoje živote, pa ću vas pustiti na slobodu, ako
ne iz bilo kojeg drugog razloga, tako da možete videti razliku između grčkog
kralja i varvarskog tiranina, tako da ne očekujte da ćete pretrpeti štetu od
mene . Kralj ne ubija glasnike. "
-
Aleksandar Veliki
Korak velikog Aleksandra Makedonskog tresao je celu Heladu. Strah i
divljenje sklanjali su narod sa puta kojim prolazi. Mlad, moćan, bogat i mudar,
prolazio je pored čuvenog filozofa u buretu, Diogena, koji je stanovništvu
odavao utisak najnesrećnijeg čoveka u gradu. Činilo se da Aleksandra ni
najhrabriji nisu smeli čak ni da ga uhvate za pete ili mu poljube skute, no
starog filozofa u buretu ništa od toga nije zanimalo. Njegov dugačak jezik
Kralj je mogao veoma lako da iseče, ali takva bi pobeda svima delovala smešno.
Zato, Aleksandar je kao izazov prepoznao da proba da Diogena usreći. Naravno,
čuven je Diogenov odgovor “Ako želiš da mi učiniš, samo se malo pomeri,
zaklanjaš mi sunce.”
Diogen je
mislio da treba uništiti sve, na tragu ekstremnog odricanja i poniznosti, on je
govorio da treba uništiti dvorce, pozorišta, igrališta, pa čak i hramove, kako
niko ne bi bio bogat, pa čak ni bogovi. Za njega, onaj radi za grozd više, ne
želi sebi dobro.
Trazim
kosti kralja, tvoga oca. Ali ih ovde u prašini ne mogu razaznati od kostiju
običnog roba.
- Diogenova
poruka Aleksandru Velikom
“Ovo dete
te sa sobom vodi kao skupu igračku.” bile su reči Diogena, upućene Aristotelu,
Aleksandrovom učitelju. On je verovao da koliko god se igrao vojskama i
narodima, ubijao i osvajao, on će zauvek biti krotko jagnje za prvog koji se
setio da “potera vola po polju”. Zašto? Ubijaju se i vukovi i ptice, a kamo li
mi, pa ipak opstaju. Priroda nameće borbu za opstanak, ali u očima Diogena, ne
nameće podređivanje drugih živih bića. Kod nas, postoji poslovica “ Ideš
hvataš zmije tuđim rukama” ili “Iza šest volova i ti, sine, guraš plug.” Diogen
je, pored svega što je zamerao Aristotelovom učenju, Aleksandra ipak video kao
vođu, kao primer, kao hrabrog, ambicioznog i sposobnog čoveka, koga ljudi žele
da prate, te je za njega daleko veći greh bio kod onoga ko tera druge na nešto
što sam ne radi, što se ne usuđuje, ko upravlja, a ne prlja rukave.
Zato sada
idi bogovima, kuda te oči vode, a ja ću se truditi da ti se opet ne pojavim.
Idi svojim novim učenicima, kada si ovog naučio da ruke natopi krvlju. Kada
naučiš i druge da guše jedan drugoga, ali ne stenju ako ih neko davi, nemoj me
opet uznemiravati.
-
Diogenova poruka Aristotelu
Ipak, čovek kao umno biće, sposoban je da bude nosilac moralnosti jer
ima svest. On ne deluje samo prema instinktu, već sledi, uvek,
nekakav cilj i svrhu, te zna šta hoće. Samim tim, čovek uvek može prevazići
osnovne potrebe, koje se odnose samo na lične interese, i krenuti ka interesu
zajednice. Mi nismo sami u društvu i svetu, mi smo članovi te zajednice, pa da
bismo uopšte opstali, potrebno nam je da mu pripadamo. Dobro ne treba da se
čini radi nečeg drugog, već radi dobra samog. To bi morao biti moralni zakon u
svima nama, kada postupamo tako da ne očekujemo bilo šta za uzvrat, već
priželjkujemo opšte dobro. Sa takvim ciljem i svrhom, može se reći da putujemo
ka novom nivou duhovnosti, jer mi nismo trgovci – mi koristimo kategoričke
imperative, izlazimo iz subjektivnog u objektivno, ukazujemo na postojanje
opštevažećeg principa. Pokornost zakonu, koji smo pripisali sami sebi, jeste
sloboda.
Heideggerov
"Dasein" predstavlja biće koje razmatra sopstvenu smrtnost.
"Dasein" se ne može razumeti izvan čovekovog odnosa prema svetu i
drugima. Složenost kulturnih transformacija i ljudskog postojanja u savremenom
društvu u kontektsu semiotičke disonance i otporu dekonstrukcije istorijskih
diskursa oslikane su još u ilustrativnim obradama filozofskih ideja koje
istražuje Masanori Ota, rekontekstualizujući ono što Niče uočava u, sada već
praktično floskuli "Mislim, dakle postojim.", a to je da jedino vidimo
da nešto misli, odnosno najverovatnije - neko postoji. Ali nikada nećemo imati
dokaze da smo to u stvari zaista mi.
Naša
ontološka nesigurnost na fundamentalnom nivou podložna je različitim
interpretacijama. Naša iskustva temelje stvarnost jer temelje percepciju.
Njihova dekonstrukcija nas vodi ka identitetu, koji se usložnjava, razmnožava,
postaje nestabilan medijskim uticajem, i prema Bodrijaru, hiperrealnošću i
uništavanjem veze stvarnog i konstrukta.
Ne bojim
se armije lavova koje predvodi ovca; Bojim se vojske ovaca koju predvodi
lav."
-
Aleksandar Veliki
Pritajeni
despotizam je prisutan gotovo svuda, ispod demokratije, liberalizma i
svakodnevnog života, te mi živimo po zakonima za koje kažemo da važe za sve
osim za nas, izuzetke. Kant nije bio pravnik, te je pod moralnim zakonom u nama
i zvezdanim nebom iznad nas mislio na ljudski zakon svima neophodan. Moralnost
je zapovest duše, koju ne moramo poštovati, ali onda se udaljavamo od
oplemenjenja. Čoveku je prevashodno potreban put prema samom sebi, a onda i
prema drugima.
Potrebna
nam je rekonstrukcija, jer negde smo ipak zapeli. Dobrotu i ljubav više ne
možemo tražiti izvan sebe, već u nama samima, jer ona mora biti tu kako bismo
je pružili. Moramo stati na vlastite noge, ili kako bi rekao Hegel, na vlastitu
glavu, da bi izgradili novi i bolji svet. Gradimo svoj život tako da slobodom
prevaziđemo kapitalizam, imperijalizam ili bilo kakvu drugu prepreku koju je
čovek bio primoran da sazda. Potrebna nam je revolucija duha. Što više
napredujemo uviđaćemo da naši strahovi, osude, nezadovoljstva, potiču od nas
samih i spoznaćemo da smo na pravom kursu. Razum je neverovatnoa privilegija,
ali instinkt koji nam ne može dati odgovor kao što to razum logički čini, može
dati nešto drugo. Mi smo sposobni da gradimo svet zasnovan na etici i
estetici.
Kant nam je izneo jedine dve stvari koje su jasno večne u našem vidokrugu, koje
će nas ispunjavati sve više, što se više o njih ogledamo. On čini da nastane
ideja za ‘Kritiku prakticnog uma’ gde kaže: ‘Pa dobro, ako bi preispitivanje
postojanja Boga unesrećilo starog Lampea, onda neka mu praktični um garantuje
njegovo postojanje…’ Nešto kao kod Tolstoja, gde na sredini Ane Karenjine
Konstantin Ljevin uči o jednostavnosti pogleda na tvorca od običnog seljaka,
baš zato što seljak u svoj um ne unosi preterano preispitivanje i sumnju, te
uviđa jednostavnost življenja. Tako je to u životu. Pristojno vaspitani
pravilom ‘Čini dobro, a ne zlo’ i “Ako neko treba da strada, nemoj od tvoje
ruke’ (prema kosmičkim zakonima "ko ne plati, na mostu, platiće na Ćupriji"
i bez tvog mešanja), treba da dozvolimo onima koji nisu tako vaspitani da čine
zlo, pakosti, ako ih to ispunjava i možda pomogne njihovim frustracijama. Mi
nismo sudije i ne treba da se svetimo, osveta je Božja, tako kaže Biblija.
Zato
živimo časno. Svi imaju izbor, pa nek žive kako žele, bez sufliranja. Na meni
je da dajem primer, čak i ako nekad u tome ne uspem. Po Hristu, kao i po mnogim
drugim verovanjima, ničemu drugom nema mesta. Zato sledimo Dučića:
"Naše
mržnje škode nama, više nego našem protivniku. Govorite rđavo o nekom čoveku
pola sata – i vi ste posle toga nesrećni i otrovni; a govorite pola sata o
njemu dobro, pa čak i kad to ne zaslužuje, i bićete mirni i blaženi, čak i
ponosni na lepotu svojih osećanja, ili bar na lepotu svojih reči.”
Na slici “Zvezdana noć” Vinsenta
Van Goga, pogotovo posle reči Irvinga Stouna, tumačeći iste teme sa drugim
odnosom strasti i truda, vidimo sličan efekat uvučenosti i povezanosti sa radom
koji čovek vrši. Naravno da koliko god smo predani, nećemo moći uvek da
poštujemo svoj moralni sistem, da uvek govorimo istinu, niti da uvek poštujemo
starije, jer moderni život od nas iziskuje druge vrednosti i stavove, ali ipak
imamo dovoljno prostora da budemo svoji. Dakle, sve to biva, u krajnjem
slučaju, kao i bogougodnost Ahmeda Nurudina, po božanskim načelima. Možda
naivna i nezrela, ali svakako zdrava.
Naime,
jedna od poznatih Budinih rečenica je "Radi na svom spasenju, ne obaziri
se na druge.", je li tako? Naravno da ne. Ukoliko ste se zamislili nad tom
rečenicom, klimnuli glavom i izgovorili nešto poput "Vau, zaista je u
pravu." znajte da treba da posetite doktora, jer Buda je rekao "Radi
na svom spasenju, ne zavisi od drugih." što ne samo da je drugačije, nego
je skoro nemoguće protumačiti pogrešno, ali neki ljudi ipak u tome uspevaju. "Neka
tvoj hram ne bude niko osim tebe samog" ne znači da drugi hramovi ne
postoje, znači samo da se ti ne moliš u njima, čak i ako se u svom moliš za
njih. Savršeno budističko društvo sastojalo bi se od mnogo mudrih ljudi koji
nemaju više razloga da pomažu drugima, jer su pomogli sebi, učeći od drugih na
bazi opšteg primera. Niko nije držao časove, već je ljudsko društvo počelo da
primećuje i upražnjava promene koje ih čine blaženijima. Ako nas "niko
neće sačuvati, osim nas samih, te sami moramo preći put", treba da se
setimo da je poslovica "ne možeš pomoći onom ko pomoć ne želi" toliko
govorena, da se ne zna ko ju je prvi zapisao. Ne radi se o tome da treba da se
izolujemo i orijentišemo na svoju korist ili dobit, već da ne možemo početi ni
od koga, no od sebe. Ne mogu vam prosuti sate čitanja imena mnogorukih božanstava
i njihovih delovanja, molitvi i učenja, ali ono što mogu je da prenesem
suštinu.
Ako smo na
pogrešnom putu, svaka religija svojim učenjem ukazuje na to, makar ih promenili
petnaest, te ako neku reč Isusovu protumačimo kako ne bi trebalo, pronaći ćemo
grešku u svom ponašanju u nekoj drugoj misli. Teško za razumeti ali evo
primera: ako postanemo samoživi, egoistični, oholi i bahati sa osećanjima
drugih ljudi, tražeći od budističke, uslovno rečeno,
"samocentriranosti" da bude izgovor za transmisiju, multiplikaciju i
pojačanje naše pohlepe, nezasitosti i ponosa, hrišćanskih smrtnih greha, Buda
će nam pokazati gde grešimo praktično prvom sledećom njegovom rečju u koju
pogledamo. Na primer, "Mi smo rezultat onoga što učimo druge" i
"Daruj, čak i ako imaš samo malo.", to su dve rečenice koje potpuno
poništavaju "individualistički koncept", jer se očigledno odnose na
interakciju sa drugima. Ako ljudi na koje ja utičem bivaju sve bolji, sve
srećniji i mudriji, ja sam rezultat njihovog napretka, može li se svako na ovom
svetu time pohvaliti? Mogu li ja? "Najveći poklon je dati nekome svoju
svetlost" kaže Buda, dragi čitaoci, zatim ubedljivo najsilnija sugestija
ikada izjavljena "Da vi razumete šta ja znam o darovanju, ne biste više ni
jedan obrok u životu pojeli sami." Tako da, ako se uhvatite samo jedne
misli poput "Korenu smeta ostatak biljke." kao pijan plota, opet je
neverovatno da ne primetite čak ni suštinu molitve i mnogih svetskih religija -
koja se odnosi na poništavanje ega i ličnosti.
Postoji jedna stvar koju je Buda rekao koja me plaši, a to je
"Koliko god svetih reči pročitaš, koliko god svetih reči izgovoriš, šta ti
one pružaju ako ne deluješ u skladu sa njima?" i to je znak da nešto radim
pogrešno. Međutim, ono što treba još više da me plaši, bez obzira na to da li
se koncentrišem na sebe ili ne, je nepostojanje te vrste straha kod ljudi
kojima je najpotrebniji. Evo deset esencijalnih citata, da još malo uhvatite
nit, pa da zaključimo nešto.
KONTROVERZNA
REALNOST U ZAJEDNIČKOM SEĆANJU
"Svaki
čovek je tvorac sopstvenog zdravlja i bolesti."
- Buda
Ne treba ti intuicija da vidiš da
nešto ne valja. Naša nacionalna sudbina uvek se svodila na odabir između
pokolja i pokoravanja, koje je Srbiji sinonim gubljenja časti, dostojanstva,
autonomije i svake vrste internacionalnog ugleda. Ko zna zašto je tako. Počev
od Kneza Lazara, do Drugog rata i kasnije na svakih nekoliko godina tokom kraja
dvadesetog i početka dvadesetprvog veka. Neko uvek mora da pokaže zube. Da se
niko ne bori, svet ne bi opstao, i zato se često govori o ljudima koji su bili
očarani hrabrom borbom naše vojske. To su naivni ljudi čistog srca, kao što je
Leo Ejmeri, Rajs i slični. Većina je zapravo nalik na Čerčila sa izjavama
"Jugoslavija je pronašla svoju dušu!" zapravo zahvaljivala Gospodu
što će neko da gine za slobodu, kako bi oni mogli oprati svoje prljave ruke ili
i sami izbegli stradanja, te njihova naklonost i poštovanje našem narodu su kao
kada neko potapše budalu po ramenu i postajemo žrtve "naše engleske
braće". Ja sam naravno takođe duhom tamo gde mi je dom i ne saosećam sa
Bugarskim vlastima, koje uvek u fioci drže belu zastavicu, za slučaj da
zatreba, i jedan kratak bodež za kad se ambasadori okolnih zemalja okrenu da
izađu iz njihove nacionalne kancelarije. Ne mislim da je pogrešno biti onaj
koji je srcem i živcem uprt da čuva svoje i štiti porodicu i prijatelje, niti
da ne treba ustati za slobodu i reći "Ovo neću trpeti!", međutim, ne
treba se ni zavaravati da zbog toga uživamo nerazumnu količinu dobrog glasa
među visokim državnim službenicima, pogotovo sada, kada su to sve samo priče
daleke prošlosti. Zašto? Evo zašto.
Lazar se borio za autonomiju, Karađorđe je sekao kada je trebalo,
a 27. marta gotovo mirno smo izrazili, na čelu sa mladim oficirima i
kraljevom gardom, nezadovoljstvo zvaničnim odlukama države, odnosno
očigledno premlakog premijera za naše prostore, Cvetkovića, da se potpiše
Trojni Pakt, koji može ugroziti suverenitet teritorije na kojoj dvadeset
miliona ljudi želi da živi slobodno. Takođe, Stojadinovićev plan okretanja
prema fašističkoj Italiji bi teško zaživeo među vatrenim narodom, ali makar je
bio plan, te je i sam Duče bio nezadovoljan neuspelim pokušajem ekonomskog
oslanjanja na Srbiju, zbog čega mu je, izmeđuostalog, bilo znatno pogodnije da
udari SHS postavljajući ideju o nezavisnosti Hrvatske, pod pretpostavkom da će
to, zajedno sa atentatom na Aleksandra, koji je zvanično prepisan Paveliću
uneti dovoljan haos da Italija proširi svoj uticaj, a da naša vlada ne može da
reaguje, odnosno da se država rasparča. Na žalost celu situaciju je iskoristila
buduća stranka nastala iz socijalističkog pokreta - Komunistička partija
Jugoslavije i prisvojila upshe sebi, neosnovano naravno. Poenta agresije i
kasnije sukoba bila je, naravno, činjenica da SSSR i Treći Rajh imaju ukrštenu
interesnu zonu oko koje ne žele da kompromituju, a kao i uvek na Saveznike ne
možemo da računamo čija god se vojska na kraju nađe na prostoru naše države i s
obzirom na kolektivnu svest i narav našeg naroda, moralo je doći do Aprilskog
rata, bez obzira što su Nemačka i SHS prethodno bili u privilegovanom odnosu
robne razmene.
“Neka te svet promeni i ti ćeš moći da promeniš njega.”
- Ernesto Če Gevara
Zašto sam ispričao priču o pripremi Drugog rata? Zato što je to
takođe primer revolucije bez čvrstog lidera u političkom smislu. Za vreme
revolucije u Francuskoj, najpoznatije revolucije modernog doba i simbola
buržoazije, ubijeni su mnoge idejne vođe poput Robespjera i Dantona, takođe,
entropija u javnom mnjenju i meseci krvavih ulica nisu morali izvesti Napoleona
na čelo, mogao je to biti i neko mnogo gori od Luja, zbog kog je revolucija
početa. Nikad se ne zna kako će eskalirati situacija i ko će zajahati talas
nezadovoljstva naroda.
Tu nema ničeg nenormalno, što kaže Popović, "Svetosavsko
stado je rastureno i nikada se neće sastaviti." Taj raspad počeo je padom
Nemanjića i nastavio se svim daljim raznovrsnim okupacijama, da bi konačno kroz
namerno zapostavljene Balkanske ratove i Prvi svesti rat poginula većina
heroja. Generacije potekle iz kraljevine Karađorđevića su ostavile potomstvo da
raste u SFRJ zbog čega je tradicionalno poštenje i razum bio prisutan još uvek,
ali vremenom čestitost polako nestaje jer sada decu vaspitavaju generacije
rasle uz demonstracije, rat u Bosni i Hrvatskoj i haotični period pre prelaska
na višestranački režim, pa mladi ljudi danas već ne znaju šta je Sremski front.
Građanski rat je najgadnija tragedija koja može zadesiti naciju, a
kod nas se obrazuje na svakih dvadeset do trideset godina. Pritom, istoriju
piše pobednik pa su mnogi koji su proglašeni za idajnike i čija imena poprimaju
negativnu konotaciju doprineli narodu više nego pobednici, a završili
streljani, ražalovani, proterani ili osuđivani. Pogotovo posle Drugog rata.
Narod na Balkanu je sklon podeli i neslaganju, a nesklon uočavanju zajedničkog
neprijatelja.
Dočekaj vreme onakav kakvim te ono traži.
- Šekspir
Petog oktobra, u prvim redovima stajali su, osim nekolicine BIA
nameštaljki, ljudi koje je narod poštovao, pisci i drugi umetnici, lideri
opozicije i druge vrste medijskih ličnosti, zajedno sa svetinom i, naravno, sa
istim ciljem. Policija je uvek bila uštrojena da radi po volji vlasti, a ne da
bude posrednik koji štiti narod od nezakonja. Tako, kao i sada, suzavci su
gušili demonstrante i same organe reda usled prekomerne upotrebe, protiv
pravila korišćenja predviđenog za sredstva za rasteravanje mase (a ne za
onemogućenje funkcije respiratornog sistema i kolaps). Tada, kao i sada, svi
smo bili proletarijat jer nije postojao neko ko nije ugrožen, a ljudi iz
policije su takođe ljudi koji neće moći da prehrane porodicu ako ne izvršavaju
naređenja. Naravno, postoje nemoralni ili glupi pojedinci među njima koji
prekoračuju svoja ovlašćenja bez razloga, ali većina neće skinuti šlemove jer
želi da zadrži krov nad glavom, te je to poziv izuzetno psihički težak u vreme
revolucije.
Poznato je kroz istoriju da nema bolje pozicije nego
"zarobljenik u srpskoj vojsci" jer jedini verovatno i u vanrednom
bezakonskom, odnosno ratnom stanju, imamo obraza da se ne iživljavamo nad
povređenim oficirima neprijateljske vojske koji su nam pali u šake. Za svaku
pohvalu je reći da neka vojska ima urođen ili makar stečen, ali neuništiv
kodeks humanosti bez obzira na okolnosti. Definitivno je pitanje zašto policija
ipak odlučuje da preteruje u sukobima sa građanima kao da su Gebelsi, a ne
njihove primadone i štićenici.
Za šta ćemo da se bunimo ako ne za svoju sudbinu i zašto da
ustanemo ako ne od poniženja i izdaje? Ne samo zbog siromaštva, ne samo zbog
zaborava i ne važi pravilo "Vi ste glasali, vi ga skidajte." Neka
znaju koliko nas je nezadovoljnih, žašto da suzbijamo društveni angažman kada
nema onih na koje situacija ne utiče.
Sve ratno umeće zasnivano je na prevari.
- Sun Tzu
Važno je ne dozvoliti manipulaciju, kako onu zbog koje se bunimo, tako i
onu koja se sprovodi tokom bune. Osim nameštaljki, važno je ne nasedati na
trikove koji sa ciljem imaju da uključe odrđenu grupu ljudi, ali na neiskren
način. Na primer, pre Staljingradske bitke, Viserjonovič nije mogao da motiviše
narod Rusije da se bori za komunističke pobede. Zato je pozvao vladike da se
obrate narodu i održao tradicionalno-istorijski monolog sa ikonama u rukama,
zbog čega je pravoslavni narod odmah ustao da brani domovinu.
Dakle, razmislimo o tome šta od koga dolazi. Zašto Staljin da mi
govori da se borim za crkvu, tradiciju i majku Rusiju? Time izvlači samog sebe
iz konteksta. Posmatrajmo koje reči dolaze od koga i da li ta osoba može to
stvarno da misli.
Još jedna stvar koju moramo znati je da nije poenta samo želeti
dobro. To mislim na dva načina.
- Prvo, ne može se politika voditi otvoreno i amaterski, jer najbolje namere i
iskrena želja najlakše izgube kontrolu od besa izazvanog prethodnom nepravdom,
primer čega vidimo na televiziji od 1od5miliona pa na dalje vrlo često. Oni
koji misle dobro ispadaju nekulturni jer im je dozlogrdilo more laži, ali
probajmo da se smirimo, makar kada je najpotrebnije. Za staloženost i
dostojanstvo, koliko situacija dopušta, treba se truditi. Treba se truditi oko
mnogo stvari, izmeđuostalog, borba je i da Kosovo ne ostane otvorena rana, da
se borimo sami i složno, da nam ne treba pomoć iz Moskve, jer ako ovako
nastavimo, neće nam trebati ni ljotićevci, ni Mengele, ni Gering da nas unište.
- Drugo, neke dobre namere nisu praktične i podobne za ljude jer sadrže
apstraktna politička promišljanja više nego praktičnu sliku realno povezanu za
neku teritoriju i njene stanovnike, primer čega je princ Pavle, Oksfordovac
koji polaže pravo na presto u Rusiji, ali ostaje odsečen, bez bliskosti sa
sopstvenim narodom.
Zatim da li treba da zaboravimo da su neki ljudi koji se
ponovo pojavljuju već u ranijim godinama pokazali ko su? Da li je skupštinia
kriva toliko da je zapalimo i iznosimo nameštaj ili je to institucija koja
treba da služi svrsi jednog dana i za koju se borimo da spasimo, a ne da
uništimo?
U najmanju ruku nismo srećni, niti ponosni visokim
funkcionerima republike, ali nismo ni vandali. Dakle - neka odu, neka se stari
ne vrate i neka se u nekoga slije poverenje nacije.
"Ništa
nikada ne postoji u potpunosti samo, sve je uvek u relaciji sa svime
drugim."
- Buda
HEROJI,
LAŽI, AMANDMANI
"Šta
će mi više kad ne mogu dva odela odjednom da obučem."
-
Patrijarh Pavle
Bilo
bi lepo da imamo svoje stigijske veštice, svoje Forside, da nam kažu da
uglačamo štit i ne gledamo Meduzi u oči. Nekog ko će znati tačno da odredi šta
treba da radimo kako bismo napredovali. Religija je trebalo da bude ta. Da nas
drži na putu ka boljem, na putu prema svetlu, ali je - najpre u Engleskoj -
zamenjuje politika, revolucija, i temelji se pad hrišćanstva i moderna
filozofiji. Naravno da je to daleko pojednostavljeno posmatranje Evropske
istoriografije, ali ono što su Hegel, Kont i Niče rekli da ćemo skupo platiti,
tako se i dogodilo - materijalizam će lako postati nova religija.
Znate li
za izreku: Ako želite da govorite, prvo se zapitajte: Da li je istina?
Neophodno? Ljubazno? Krpiti odeću i koričiti knjige deci iz siromašnih
porodica, popravljati krov, voziti se autobusom i voleti ljude oko sebe - sve
su to stvari dostojne jednog vladike. " Ako je Isus mogao da bude
drvodelja, mogu i ja da popravljam krov, zar ne?" Sve drugo, bilo bi pomalo
i čudno. Uostalom, zašto izazivati mržnju poniznih ljudi i bosti im oči
sopstvenom mukom?
"Nemojte
mene, braćo, kumim vas Bogom, nisam dostojan!"
-
Patrijarh
Pavle
Svojim
odricanjem i poniznošću, Pavle je bio možda jedini koji istinski nije želeo da
postane patrijarh, a tu je ulogu ispunjavao u veoma teškom periodu za naciju. Duhovni vođa, i ako ne kao što je nekada
bio, još uvek je važan uticaj na narod, i mnogo kasnije ostaje upamćen kao
heroj naroda. Ali šta to zapravo znači?
"Kako
mogu da spavam unutra, ako deca kisnu napolju?"
-
Patrijarh Pavle
Bez pastira ovce neće postati stado. Nama vođa treba, jer hod čovekov je
naizmenično ili bar mestimično padanje. Čovek, na kraju, ne zna ni kada je u
pravu ni kada je na pravom putu. Prvo, ljudi su često smatrali da je neki drugi
čovek bog, kao Dalai Lame, japanski carevi i faraoni. Deifikacija ili apoteoza
je proces glorifikacije, obično nekog kralja, do božanstva.
Sledeći
korak je da ljudi misle da je neko prorok poslat od boga, kao Muhamed. Razne
ideje su se smenjivale, a ljudi sveta se do danas nisu usaglasili oko toga ko
je njihov pravi i jedini heroj i da li im je uopšte dovoljan jedan.
Kako se
postaje heroj? Kaže se da je heroj onaj koji živi u večitoj istini. To je neka
čudna doza ludosti i narodske inteligencija koja učini da se neko nametne.
Pomoćna okolnost je ako taj neko ima detinje "pošteno" lice, ne priča
preterano mnogo i stalno izgleda zbunjeno, odnosno, kao da razmišlja. Takođe
poznata osobina je i da se jednom mesečno povuče u kratku osamu.
Ti heroji
ne moraju nužno da čine čuda, možda je i bolje kad ih ne čine, jer su to često
obmane. Počev od Egipta, pa zatim Rima, da Katoličke crkve u doba renesanse i
dokumentovanim primerima korišćenja nauke nepoznate nepismenom narodu. Na
primer, žena se moli da ostane trudna i u hramu boginji počne da kaplje mleko
iz grudi ili voda iz oka, možda se promeni svetlost koja dolazi kroz prizme ili
se čuje glas iz zidova. To su sve jednostavno scenirani trikovi koji su onomad
narodu bili čuda, odnosno, "znakovi Božji". Sada je nauka stigla
dalje i dala potporu ateističkom svetu, mada ko zna šta danas može biti
ekvivalent takve obmane, mada i sam sve vreme čekam da prođe to vreme čuda i
počne vreme racije.
Ljudi
danas nemaju nade da će umreti, što kaze Dante. Ne znam na koliko bi se to
načina moglo protumačiti, ali siguran sam da je sledeći najzanimljiviji: oni ne
veruju da im smrt donosi išta osim večite praznine, ili čak patnje.
“Kajanje
je najbožanskije osećanje.”
- Sv.
Siluan
Mojsije i
drugi sinovi pustinje možda su i bili proroci. Niti se ističu, niti su ponizni.
Biće da su oni ljudi čistog srca, ljudi koji su verovali u svoje reči. Njihov
mir je bio u njima samima. Često heroji ne umeju ni pisati, niti su kako
obrazovani, već obični seljaci sa vašara.
Junak može
biti i pisac i sveštenik, bitno je samo da narodu podari teoriju rešenja
otvorenog problema koji se svima nameće bilo da je politički ili religijsli, a
kao primere bih naveo bilo kog propovednika neke vrste revolucije ili
ideologije. Odlična definicija koju sam pročitao negde je "Većina junaka
su kanonisti neblagosiljani od pape". Fihte je zvao književnike prorocima
ili sveštenicima koji "polko otkrivaju božansko čoveku".
Mi nikada
nismo bili u dodiru sa velikim srcem vasione. Pesma je junaštvo slova, zato
pesme treba pisati. U njih se može ugurati sve što čovek inače ne bi prihvatio.
Polazi im za rukom da proture svašta pored glave najsujetnijeg čoveka, a da se
on ne naljuti, a skoro svaka dobra pesma, pomalo je melanholična, jer pesma je
ljubav, a melanholija je element svake plemenite i prave ljubavi. Tako da, ako
ćemo se neke pesme stideti, bolje da se zastidimo na vreme.
"Da
se povećaju plate? Zašto kad ni ove ne možemo da potrošimo."
-
Patrijarh Pavle
Vlast bi ukinula izbore da oni mogu doneti promene. Elita se ponaša kao
džukboks, a policija kao aparat za hvatanje plišanih igračaka u luna parku - ni
od čega ne zavisi šta će i kada uhvatiti. Akademije nauke i umetnosti -
nevidljive, mlitave institucije.
Jedino gde važi ono "Korak napred, dva koraka nazad" je kada se
oslonimo na Volterovo "Što više čitam više postižem i sve sam sigurniji da
ne znam apsolutno ništa." Volimo svoje države, ali to radimo kao da ćutke
i nepokretno držimo ženu na samrti, bez ikakve motivacije da joj pomognemo.
CIRKUS,
RULET, CIRKUS
"Najgora je glupost udružena s vlašću."
- Ivo Andrić
Položaj
i pogled birača i vlasti uvek se znatno razlikovao. Neki ljudi to nikada neće
moći da prihvate. Činjenica je da čitajući i razmišljajući o politici, možemo
samo da naslutimo istinsku nesreću tog poziva.
Čitajući
udžbenik iz istorije ne možemo razumeti ni skicu političke igranke ispod svakog
omanjeg događaja, a kamo li rata, ali slušajući dobrog istoričara možemo
uvideti ograničenje koje nam udžbenik nameće. Posle hiljada godina nazadovanja
ljudske civilizacije, mogli smo očekivati momenat u kome mudraci ne mogu biti
adekvatne figure za upravljanje državom. Rečima Platona, ne prihvatiti vlasti
je prihvatiti inferiornog čoveka za vladara. Poštenje, iskrenost i čast više
nisu karakteristike kvalitetnog državnika. Onaj ko to ne vidi, još uvek je
dete.
Kako kažu, ako
oko tebe ne kriju rogove, ti makar sakrij oreol.
"Ako
su ovo kola naših episkopa, Bog ih video, šta bi tek vozili da nisu dali zavet
skromnosti?"
-
Patrijarh Pavle
Ipak. nemotivisani klinci nisu zaista
velika briga i razlog tužnih lica političara. Da jesu, nešto bi se promenilo.
Kažu da "Mladi ništa ne vide i ne čuju." Vidimo. Samo što deca
masovno ćute, jer ne znaju kako da izađu iz prigušujuće mašine. Još je Adler
pisao da su kompleksi pozitivni ako subjekta gone na aktivnost i produktivnost.
Čak i da je neki državnik valjan, često mu umeju zamerati da je spor,
ali setite se: i Bog je spor, ali dostižan. Koliko puta se desilo u
istoriji da ljudi zamrze nekog političara zbog odluke koju donosi po nekom
pitanju, ne uzimajući u obzir ratne okolnosti ili ekonomsko stanje u svetu, a
da ti isti ljudi takođe nikad nisu čuli za Kartaginu.
Počevši od Nemanjića optuživanih za pedofile i varvare, bez obzira na
činjenicu da su očigledno bili znatno bistrije glave nego bilo koja druga
dinastija tog vremena. Milutin nije imao realnih povoda da se ženi četiri puta,
nego da se inati sa Vizantijom, Dušan koji je vodio oslobodilačke ratove i nije
dobio oreol zbog stvari koje nikome drugome nisu smetale da ga danas slave.
Tradicija se nastavlja sve do Nedića, Stojadinovića, Mihailovića,
princa Pavla, čak i samog Aleksandra Karađorđevića koji je ocrnjeniji nego što
je to potrebno, a istovremenog još nepotrebnijeg veličanja ličnosti kao što su
Pašić i Broz.
Nazad na svetske teme. I ako se bavio politički aktuelnim temama, Martin
Luter King Jr, na osnovu dosadašnjih teza, nije bio nikakav političar, što
jasno vidimo iz citata "Dođe vreme kada čovek mora da zauzme
stav koji nije ni siguran, ni politički, ni popularan, ali mora ga zauzeti jer
mu savest kaže da je to ispravno." Ovakve vrste idealista obično dovedu
stradanjem do svog cilja ili gadnog neuspeha. Zašto? Otvorena borba protiv
razvrata često će nas dovesti u ćorsokak, dok će nas neke vrste koketiranja
često dovesti do pozicije sa koje možemo da nametnemo pravdu ili bar utabamo
put novoj renesansi.
Političar
je bio Napoleon: "U politici glupost nije hendikep." Delovanje
Vinstona Čerčila takođe je veoma poznato kao "loše po sve ostale, dobro po
Ujedinjeno Kraljevstvo". U politici obično sve ima cenu, a ako nešto
štrči, onda se ne mora kupiti novcem. U igri su uvek i ucene i zavade. Možda se
na kraju više isplati prihvatiti novac...
"Moja
briga nije da li je Bog na našoj strani; moja najveća briga je da budem na
božjoj strani, jer Bog je uvek u pravu."
Abraham
Linkoln
To je smešno, ne postoji niko ni u jednoj od zemalji porodica koja nije
išla unaokolo. Nisu velike razlike između nas. Ni u naravi, ni u ičem drugom,
sem jezika.
Izgleda da smo i previše ostavili u ratovima. U najmanju ruku nema
razloga da sebe dalje otuđujemo posle svega, da ne bi došlo do ovog.
Na
mnogim primerima slovenske istorije, kao što je "Jugoistočna Evropa ima
potrebu za rasparčavanjem", mogli smo videti isprva neobjašnjive naprasne ideje
koje postanu jednostavne i logične kada ih čitamo iz knjige. Ne bih precizirao
zašto, ali sigurno je da za tako krupnu regionalnu temu postoji diplomatski
odgovor iznad "To je jednostavno narav naroda." Jer zaista, to i nije
naša ćud.
Slični primeri iskaču skoro svakom promenom državnog sistema, kao
što smo gledali i u Rusiji, Japanu, Francuskoj, Nemačkoj... Između redova
"Umeća ratovanja", kao i "Vladaoca", javlja nam se ideja o
tome da ako istinski volimo svoj narod, za njega možemo uraditi mnogo toga, ali
samo ako smo spremni da ruke potopimo u krv. Ne samo to, nego i da dušu prodamo
đavolu, jer od šljama drugačije nećemo isplivati na površinu. Zašto? Nikad neće
loš na gorega. Kada krenu da te svlače, ti im se pridruži.
"
Lojalnost državi uvek. Lojalnost vladi, kada to zaslužuje."
Mark Tven
DOLAZIM
SA JUGA: LOKALNA ŠIZMA
Sve
je prolazno, osim promena.
- Buda
Zlo se uvek poziva na dobro, jedino je pitanje kakvo to dobro. Klasno,
nacionalno, versko. Nacionalsocijalizam ne bi isprva stekao pratioce da nije,
osim harizmatskog lidera, ljudima pričao o patriotizmu i obećavao predanje
veličine i značaja kakvo su svi želeli, ali zapravo nisu imali, niti dobili.
Primera ima mnogo, a na Balkanu se ginulo za ili zbog svakog svetskog
zla. Nikad se nismo sećali kako je prošlo prethodni put. Ta zaboravnost je
jedino pravo prokletstvo srpskog naroda. Teže je valjda pamtiti nego
nastradati. Srbija je jedina od zemalja pobednica koja je prošla gore nego
zemlje koje su izgubile, poput Nemaca. Dakle, u svim ratovima smo pobedili, ali
ništa nam to nije vredelo.
"Gubili su Obrenovići ratove, a snažili Srbiju. Da li je to poraz?
A on (kralj Aleksandar I Karađorđević), evo, pobedio u svim ratovima, slavi ga
ceo svet, a Srbija, biološki, na umoru. Da li je to pobeda?"
- Vuk
Drašković, Aleksandar od Jugoslavije
Tako dolazimo do suštinske razorne sile koja je učinila dvadeseti vek
tako kobnim po slovenske zemlje u regionu, a naročito za najveću. Naime,
u svim pokrajinama države Nemačke žive Nemci. Na zapadu je to praksa. Svaki
Englez je jednako Englez, kog god da je porekla, vere, klase. Na Balkanu se oko
toga svađalo i oko toga se svađa.
Kada je Kralj Aleksandar stvarao Jugoslaviju, u njoj nije bilo
Jugoslovena, osim možda njega samog i njegovih nekoliko prijatelja, koji su
poklanjali teritorije koje je oslobodila srpska vojska. Izmeđuostalog zbog tog
duga, kasnije je došlo do prepirki i rascepa. Naravno, može se govoriti o tome
da je bio zaslepljen i previše okrenut nerealno progresivnim idejama i zameriti
mu se što je bio član masonske lože, ali moramo posmatrati stvari u njihovom
vremenskom okviru. Stotinama godina su mnoge značajne ličnosti visokog društva
smatrale prestižnim članstva u masonskim ložama, a moguće je i da je društvena
klima za proces ujedinjenja bila potencijalno pogodna. Svakako, stvari nisu
bile toliko očigledne koliko se nama čine, a naš kralj, iako je grešio, savest
mu je bila čista. Na žalost, pod stranim uticajima na narod, njegove ideje su
samo napravile temelj i raščistile teren dolasku komunizma, što je on kasnije i
uvideo, ali je nažalost ubijen u Marseju ubrzo potom.
Protiv agende nezavisnosti se zaista ne može boriti, jer akademici i
uopšteno obrazovni sistem je usmeren na raskol. Evo, relativno skoro,
novoustoličeni premijer "Severne Makedonije" Zoran Zaev je izjavio da
su Makedonci bili administratori tokom drugog rata, te da su zajedno sa
Bugarima oslobodili Skoplje. To je naravno smešna ideja jer je u to vreme
Makedonija bila samo geografska odrednica u okviru velike države,
ali narod neće osporiti reči Zaeva jer zaista, radi formiranja nacionalnog
identiteta, potrebno je kreirati pseudokulturne i paraistorijske tvorevine kao
što su priče o tome da u vardarskoj makedoniji žive naslednici Samuila.
“Nije
Jugoslavija greška. Greška smo mi svi, ovakvi kakvi smo sad. Zlo je
neprosvećena demokratija, a ne prosvećeni apsolutizam. I Platon se rugao obliku
vladavine u kome trojica neukih mogu da nadglasaju Sokrata i njega.”
- Vuk
Drašković, Aleksandar od Jugoslavije
"Koji
Hristos, kakvo Jevanđelje, meni se pričinjavalo da svi oni nose koplja i
mačeve." Ovo su reči akademika i jednog od najvećih umova u istoriji
srpskog naroda, Milutina Milankovića, po izlasku iz patirijaršije prilikom
predloga ideje o novom kalendaru. Milutin je bio Srbin pravoslavac koji je
osmislio daleko precizniji kalendar nego što su to gregorijanski i vatikanski.
U istoj državi, hrićšani su slavili dva Božića i dva Vaskrsa? Zašto je
bolji kalendar rimskog imperatora Julija Cezara, koji je živeo pre pojave
hrišćanstva?
“U
ovome času, vaš kalendar se, gospodine Milankoviću, podudara sa gregorijanskim,
sa vatikanskim kalendarom. I mi ga nećemo, jer je jeretički. Mi ćemo slaviti
Božić i u maju, samo ne kad i Hrvati – omače se patrijarhu.”
- Vuk
Drašković, Aleksandar od Jugoslavije
Promena na demokratski i višestranački režim nas je takođe skupo koštala.
Za početak, Boga, a kasnije i ljudskosti. Koliko priča možemo čuti o
dešavanjima od pre 50 godina kada su ljudi skakali i skretali sa puta da
pomognu drugima, kada se stanovi nisu zaključavalli i kada se stalno putovalo.
Sve je to polako uvenulo.
Iz nekog razloga, većina ljudi odbija da bude isti narod, da se ujedini
nad jednom od najbogatijih kultura u Evropi i svetu. Oni ne žele da budu isti
narod kao i njihovi susedi, ne žele da dele istoriju, već da je nemaju ili da
je izmisle. Ono u šta svakako treba verovati su reči Vladete Jerotića: Mi smo
judeohrišćani. Sveti Pavle je prošao vrlo rano kroz srpske zemlje. Zaista
možemo mnogo više da podignemo nos.
“Čovek
će pokoriti svet tako što će pokoriti sebe.”
- Zenon
Još uvek
nisam uveren da bi neko mogao da pročita knjige:
-
"Najveći zločini sadašnjice" o zločinima nad Srbima u Drugom Ratu
-
"Nož" Vuka Draškovića, knjiga koja razjašnjava situaciju u Bosni
-
"Ravnogorski pokret" Miloslava Samardžića o tragičnoj sudbini i
borbama generala Dragoljuba Mihajlovića, Dragoslava Račića i Jugsolovenske
Vojske u Otadžbini.
- "Za
čast otadžbine" Antonija Đurića, o odbrani Beograda i majoru Dragutinu
Gavriloviću o kome se, zajedno sa vojvodama Mišićem i Putnikom uči na
prestižnim vojnim školama u Francuskoj i SAD-u
- "Sudija", "Molitva Prva" i “Ruski Konzul" knjiga Vuka Draškovića
koja razjašnjava situacije Kosova, društva u Srbiji
-
"Memoari Konstantina Fotića" o događajima koji su prethodili drugom
svetskom ratu, politici Stojadinovića, Cvetkovića, princa Pavlu i uopšteno padu
kraljevine
-
"Vreme Laži" Danka Popovića, istorijski roman o seljacima, komunizmu
i aneksiji istorije, gde se mogu naći neki od mojih omiljenih citata kao što
su: Ne može komunizam pod šajkaču, razjureno je stado Svetog Save, Tito je
lagao narod i narod je lagao Tita.
- Vladan
Đorđević "Golgota"
- Uglješa
Krstić "Na Sresmskom Frontu Zatišje" i "Ukrštena Sećanja"
odvažni prvi antikomunistički memoari
-
Bulatović "Đavoli dolaze", o promašenim ljudima na svakom koraku koji
u Beogradu u moderno doba vuku sve sa sobom u ponor, i "Rat je bio
bolji", jer ljudi posle Drugog Rata nemaju šta da slave niti kome i gde da
se vrate
A zatim i
Radove Radovana Kalabića, Dr Željka Fajfrića, Antonija Đurića, Veljka Đurića, i
drugih čije se knjige mogu pročitati na preko dvadeset jezika, ili dela iz štamparije
Svete Gore, a da ne uvidi istinu o turobnim događajima ovog trna sveta kakav je
Balkan.
Jedan od problema jeste to što ne učimo o Balkanskim ratovima "da
se ne zameramo komšijama". Ljudski je praštati, ali je važnije znati
istinu.
"Samo
preboljene bolesti se mogu opisati"
- Ivo
Andrić
Ponosan sam svog porekla. Volim raskalašnu i veseljačku narav mojih
južnjaka, volim da saznajem o tome gde je moja porodica bila stotinama godina
unazad i kakav je to ugled koji treba da očuvam. Volim visprenost, oštroumnost,
direktnost, gostoprimstvo, duhovitost i iskustvo kao posledicu bogatog života
srpskog seljaka. Potomci planinskih nomada sa Dinarida su ljudi među kojima se
neće naći ni jedan naivan.
Koliko god da volim Šumadiju i Povardarje, Beograd bi takođe svakoga
omađijao. Svakim korakom si sve sigurniji da si ovde rođen i bez obzira na lošu
reklamu i netrpeljivost mojih zemljaka i drugih ljudi iz praktično cele Srbije,
šta god se desi i kakvi god da smo, sam Beograd je neoboriv stub ponosa i
lepote Srbije.
Ponajviše kude proste oni što su
juče opanak izuli, tako je govorio moj deda. Da je u gradu zlo, ali da se makar
od njega može pobeći. “Bolje je u kolibi pevati nego u dvoru plakati, mili moj.”
Gradovi bi zavadili i dva oka u glavi, a kamo li čoveka, takvog kletog kakav
jeste.
Završio
bih ovu glavu stihovima poslednjeg grčkog romantičara, Koste Uranija:
„...popnite
dušu kao zastavu na najvišu katarku,
nije
istina da smo kasno stigli u svoje doba...“?
MUDROST
PROVINCIJE, ŽIVOTA I SUDBINE
"Čovek
koji ima jednu manu, slabiji je od onog koji ih ima sto."
- Jovan Dučić
Oni
koji su žrtve neoliberalnog kapitalizma i rada, od silne napetosti moraju brzo
i efikasno isprazniti svu svoju muku. Najbrže pražnjenje se postiže porocima, alkohol,
droga, seks, pa tako vladaju strogi zakoni, visoke kazne, pravila o redu, radu,
nema mnogo vremena, ni izbora – potrebno je što
pre dati užitak telu. Pohlepa,
neverništvo, grehovi iz kojih samo izviru drugi – u čovečjem srcu, pohlepa ne
samuje. Tu su verovatno i ostale “sedmine”, nezasitost, požuda, biće da, kada
nas ošamute, kada sebi ubrizgamo koktel hormona u mozak, bez obzira na svu
lepotu, na kraju ipak dođe savest da nam nalupa šamare i zategne ventil sa
melatoninom.
Neki bi
rekli da mi nismo žrtve liberalnog kapitalizma, već deca plišanog vaspitanja
anti-adaptibilnih, odnosno neversitilnih socijalista koji traže zadovoljstvo u
bludi, moć u novcu, jer ahistorični, apolitični trkači za uspehom smatraju da
je vulgarnost poznavati naciju i misliti van prihvaćenog zvaničnog stava?
Mor je
objasnio humanistički ili društveni hedonizam, jer je za njega čovek samo
jedinica društva, a najveća sreća je dobrota prema ljudima i srećno društvo. Normativni
hedonizam je kada hedonista vlada situacijom i postiže unutašnji mir. On nije
rob zadovoljstva. Njegovo zadovoljstvo posledica je slobode. Međutim, popularno
i stereotipski se na čitav taj koncept pogrešno tumači, kroz prizmu upravo
posustajanja pred iskušenjima niskih strasti, te je za savremenog čoveka svaki
hedonizam dehumanizujuć. Pročitao sam jedan članak koji kaže da u Volterovom
opisu Karla VII i njegove ljubavnice pominje se da su uvek bili srećni, pri
čemu je njihova sreća zapravo bila u beskrajnom prožderavanju i pijankama. Ali
kome se neće smučiti takva sreća? Ista konstatacija važi i za Rableov opis
“srećnika”, koji nalaze utehu u zagrobnom životu, i to u besposlenosti, vinu i
zlatnicima. Sve ovo navodi na sledeći zaključak: ljudi nisu u stanju ni da
zamisle sreću, osim putem kontrasta.
Onfre kaže da ako su nagoni i potrebe
imanentni ljudskoj prirodi, onda treba da ih iživimo u radosti, a ne u kuluku.
Treba da se radujemo i druge da obradujemo. Kažu da će hedonista uvek
oplemeniti banalnost, dati viši smisao. Kant i ja delimo mišljenje da se na
ovom svetu ništa se ne sastoji od jednostavnih delova, jer u njemu ništa
jednostavno ne postoji. Od šolje čaja do moralnosti, sve se može satima
analizirati, rastavljati, sastavljati.
Naša
civilizacija nije preterano domišljata u zamišljanju blagostanja. Uvek
predstavlja sreću kao suprotnost stvarnosti. U tom smislu, ni pesnički motiv
radosnog proleća nije vezan samo za proces ponovnog rađanja prirode i povratka
lasta, već za kraj zime koji je zapravo izvor radosti. Ako je nesreća
glavobolja, utopija je kada glava ne boli, odnosno postoji minus, ali ne i
plus. Plus je nedostatak minusa, svetlost nedostatak tame – povratak u
prirodno, povratak u neutralno. Pokušaji zamišljanja savršenstva ne vode ničemu
drugom, osim spoznaji sopstvene praznine.
Štajner,
pod uticajem Getea, a u sukobu sa Frojdom, pokušava da dokaže značaj
imaginacije, inspiracije i intuicije, koje su zapravo stvari koje umetnici
najviše podstiču u ljudima. Tu počinje priča o značaju domaštavanja onoga što
isprva ne možemo zamisliti, a samim time i opšte diskusije.
"Nije
nacionalna umetnost ona koja opisuje nacionalnu istoriju i slika narodni život
jer su to elementi samo spoljni i jeftini, originalna nacionalna umetnost traži
dublje izvore, i to u odnosu čoveka prema njegovoj sudbini, što je izraženo
samo u jednoj religiji koja je uvek produkt jedne totalne i sopstvene ideje o
životu.“
Jovan
Dučić
IRITACIJE
GUBITKA PAMĆENJA
"Samo
onaj koji gleda u budućnost može razumeti sadašnjost."
Zoran Đinđić
Umetnik je
i vesnik istine, a njegovo delo poruka kojom se iskazuje složena stvarnost
ljudske istorije. Po rečima Pabla Pikasa "Svako dete je
umetnik. Problem je samo kako da ostane umetnik i kada odraste." i
"Umetnost je laž koja nam omogućava da uvidimo istinu." Deca
svojom subjektivnom predstavom onoga što vide spravljaju svoju istinu. Nije im
važno kojom će bojicom nacrtati slona, kao što Van Gogu nije bitno da plavom
bojom ofarba nebo.
Još uvek
smatramo da umetnost prevagne u odnosu na svoje protivnike, jer nauka toliko
malo zna da nam ume biti smešna, a slava i rat prolaze u trenu oka, dok
piramide drže svoj sjaj i posle hiljada godina. Sazrevanjem, više obraćamo
pažnju na svoja čula i na to da stvari predstavimo realistično i zato Pikaso
ukazuje na to da je teško osloboditi se okova. Opšte je prihvaćeno da deca ne
umeju da lažu, mada ako je umetnost laž, a deca umetnici, da li je Pikaso
kontradiktoran? Ovo bih objasnio ovako: ta laž koju deca ostave na papiru
iskrenija je od istine koju ostavljaju odrasli ljudi. Na ove reči nadovezuje se
francuski slikar Edgar Dega rečenicom "Slikanje je jednostavno kada ne
znate kako, ali vrlo teško kada znate." Dete će lako, makar prstima, nanositi
boju, a kada dođe u neke godine, čovek teško da će nacrtati cvet onako kako ga
samo on vidi. Verovatno je za to kriva kočnica straha od reakcije sredine.
"Sanjam
svoje slike i slikam svoje snove." kaže Vinsent Van Gog. Možda je to
lucidna tajna velikih umetnika. Jedno od novijih shvatanja, razvojem
tehnologije proanalzim u odgovoru grčkoj ideji o mimezisu, američkog
režisera Vudi Alena uz satirični komentar "Život ne imitira umetnost,
život imitira jeftini TV program."
Što
više o tome mislimo, to će tužnije postati, ali ne treba da očajavamo. Zašto?
Završio bih rečima irskog pisca Oskara Vajlda, "Umetnost je jedina
ozbiljna stvar na svetu, a umetnici jedini ljudi koji nikada nisu
ozbiljni." Ako je zaista tako, zašto bismo onda i mi ozbiljno o tome
pričali?
Mnogo je
manje ljubavi na svetu nego u literaturi; u jednom romanu ima više ljubavi nego
u jednom velikom gradu.
- Jovan
Dučić
U slikama
Paje Jovanovića, Uroša Predića, u filmovima Kusturice, Paskaljevića,
Dragojevića, ili muzici Smaka, Bijelog Dugmeta, spisima Andrića, Crnjanskog, mi
možda još uvek možemo prepoznati neke iskonske izvore duha ovog naroda, od istorijskog
predanja, ljubavi, patnje.
Na primer,
na mestu gde se odigrala Kosovska bitka, podignut je spomenik Gazimestan, koji
je postao mesto hodočašća i sećanja na kosovske junake. Ovaj spomenik, izgrađen
tokom Kraljevine Jugoslavije, predstavlja simbol srpske vere i nacionalne
borbe. Kosovska tema je često prisutna u savremenoj srpskoj umetnosti, poput
filmova Emira Kusturice i romana Dobrice Ćosića. Ova umetnička dela često
prikazuju Kosovo kao mesto duhovne borbe i žrtve, ali i kao prostor konflikta i
patnje. U eseju možete istražiti kako savremeni umetnici interpretiraju i
redefinišu kosovski mit u kontekstu savremenih političkih i društvenih
dešavanja.
Osim toga,
kada je reč o muzici sa kraja dvadesetog veka, ona nostalgično povlači misli
prema nekom svetu čiji znaci polako nestaju, a slovenski duh na Balkanu nestaje
zajedno sa tim promenama. Zato je umetnost važno prepoznati i razumeti, vratiti
se zajedničkom izvoru i radovati se onome što deli ceo naš brdoviti region.
"Nije
nacionalna umetnost ona koja opisuje nacionalnu istoriju i slika narodni život
jer su to elementi samo spoljni i jeftini, originalna nacionalna umetnost traži
dublje izvore, i to u odnosu čoveka prema njegovoj sudbini, što je izraženo
samo u jednoj religiji koja je uvek produkt jedne totalne i sopstvene ideje o
životu.“
-Jovan
Dučić
Zarobljeni
između gubitka identiteta i neostvarene želje za kreiranjem novog, stvaramo
jedino kompromis koji se zasniva na težnji za prikazivanjem sebe kroz idealne parameter
u digitalnom svetu, ali zapravo, mi svoj identitet već imamo, kako kolektivni,
tako i individualni identitet koji je gradi nacija, zatim porodica, prijatelji,
zatim mi sami. “Nesta prijatelja, Nesta Blaga.” – tako se govorilo u Šumadiji.
Svi mi imamo svoje mesto ovde.
Eskapizam
kreira simulaciju socijalnog habitusa koji je jedna od osnovnih ljudskih
potreba. Konformizam kao stil življenja nalaže da je mnogo jednostavnije
boraviti i živeti u takvoj stvarnosti, bez veštačkih osmeha na licima, čije je
dublje značenje jedino grč - koji oslikava stalno nastojanje da svoje želje
stavimo u okvir postojećeg sveta.
A gde će
kruška, no pod krušku?
"Ujedinjenjem
snaga i mudrošću, možemo izgraditi carstvo koje će trajati vekovima."
Stefan
Nemanja
POVERENJE,
SNOVI, VEKOVI
"Pravda
je svetlost koja osvetljava put, ali samo u slozi možemo kročiti njime."
Stefan
Prvovenčani
Onog koji
narod izda, ni metak ga neće. Za one koji imaju mnogo sreće ili im se nešto
lepo desi, korejski narod govori “Mora da si u prošlom životu spasio državu.” Negde
u kolektivnoj svesti nacije ostala je još uvek ideja da je najveća čast za koju
ćeš biti nagrađen čak i u sledećem životu upravo spasiti svoj narod. Ali ko je taj
Bog za nas? Ko će nas to nagraditi?
Evropskim hrišćanima je nametnuta semitska vera. Samo narod koji ima
svoju sopstvenu religiju može stvoriti nacionalnu umetnost, kao Egipat, Grčka i
Japan. Istorija umetnosti nije bila drugo nego istorija religije. Tako ne
postoji italijanska, engleska, francuska, ruska umetnost. Tu postoji samo
hrišćanska. Mikelanđelo, Rafael i Leonardo nisu predstavnici italijanske
umetnosti, a još je manje to Dante ili Makijaveli. Oni svi su predstavnici
neopagizma, i rane hrišćanske umetnosti.
Da su Sloveni zadržali svoja božanstva i da su Latini ostali pri svojim
primitivnim božanstvima, ne primajući grčki Olimp za svoje nebo, imali bi neku
vrstu zajedničke nacionalne umetnosti, opštepoznatog folklore, konca koji se
provlači od od Sibira do Vardara, ali ipak, Bog nas je podelio. Ali nekad je,
kako to i biva, bilo mnogo drugačije.
"Mir
je najdragocenije blago koje vladar može ostaviti svom narodu."
Sveti
Kralj Vladislav
Kralj Stefan Milutin je bio poznat po svojoj
pobožnosti i izgradnji mnogobrojnih crkava. Jednom prilikom je rekao:
"Bolje je graditi crkve nego vojske, jer je molitva moćnija od mača."
Molitva je zaista čudna strvar. Ne
znam kako to ranije nisam primetio, ali najlepša pesma jednog pesnika za mene
obično ima izgled molitve. Najlepša slika jednog slikara ima izgled ikone. Sve
su umetnosti isprva bile u službi religije. Zato je laž u dnu svakog onog
pokreta koji ne dolazi iz najdubljeg dela čoveka: vere.
U mojoj glavi, molitve su kao pesme, a pesme snovi. Kad jedan
pesnik piše o drugom, to je interesantnije čitati nego kada piše kritičar.
Dvojica koji veruju bolje se razumeju, nego onaj koji sumnja. Dvojica koji se
igraju, više se zabavljaju nego onaj koji posmatra. Mislim da samo zli i
nevaspitani ljudi ne vole pesme.
Za sve nas, molitva nikada nije gotova, pesma se uvek nastavlja, zbirka
nikada nije puna. Nema nijedne za koju njen pisac misli da više ne treba da se
menja. Verovatno su među nama najbolji oni koji misle da sve treba ispočetka da
se piše, da može još, da može bolje i da molitva mora da nastavi. Jer nema te
reči koju je svet čekao da jednom bude kazana, bez da je najzad i dočeka. Sve
će jednom biti rečeno, ali moramo dalje da tragamo, ponovo da pokušavamo.
Na
ulici je previše je tuznih lica i omladine koja ništa ne poštuje jer nju niko
ne poštuje. Fali nam mnogo dobrote i stila. Da li bi bilo drugačije kada bi
više ljudi živelo u trenutku?
Ne
obara se svako drvo prvim udarcem.
(Srpska
narodna poslovica)
Osnovni rat haosa je rat informacijama,
zato slavimo skladnost, a ne jedinstvo. Zlo i dobro, kao dijalektičke autonomne
sile, samo su latentnost života i ljudske prirode. Dužnost je umetnika da
otkriva i jedno i drugo, ali, istovremeno, i da svojim delom utire put spoznaji
da je moguće pobediti zlo i stvoriti život zasnovan na dobroti i pravdi.
Epikur je govorio kako pre nego što
budemo mislili šta ćemo jesti i piti, treba da se zapitamo s kim ćemo biti za
stolom kada to radimo, jer ako jedemo bez prisustva prijatelja, onda živimo kao
lav ili kurjak. S kim ćemo sesti da jedemo? Hoćemo li sesti sa poročnima? Da li
bi Isus sa njima seo? Poroci su stvar bogatih i besposlenih, ali ko sam ja da
im to kažem. Oni to mogu da shvate i sami jer nesamokritičnost je glavni uzrok
vođenja tuđih briga.
"Ne
možemo čekati da nam sloboda bude data. Moramo je sami izboriti."
Zoran
Đinđić
POMEN
KODA ZAJEDNIŠTVU
"Kraljevstvo
se ne osvaja silom, već mudrošću i pravdom."
Car Dušan
Silni
Uprkos svim nadanjima, današnji Balkan, slično Americi, pokazuje veliki neuspeh
stvaranja multikulturnog društva. Svi potičemo iz istog plemenskog društva koje
je slavilo Kupala noć (hrišćanski Ivanjdan), kao letnji festival sa paljenjem
vatre, plesanjem, pevanjem, i gozbama u ime bogova plodnosti.
Nismo
uspeli u očuvanju narodnih epova. Ne jer su to najbolje pesme ikada napisane,
nego jer je važno znati kroz šta su prolazili ljudi bez kojih ne bismo
postojali. Niko ne očekuje da je Ep o Gilgamešu bolje napisan nego savremena
književnost današnjeg područja Iraka, ali važno je razumeti kulturno-istorijski
kontekst.
Njegoš, u
svom epohalnom delu Gorski vijenac, ističe važnost borbe za slobodu i pravdu.
On je napisao: „Ko nije s nama, taj je protiv nas!“ Za Njegoša, borba je
neizbežna i ključna za očuvanje identiteta i autonomij, a etički kodeks jedino
se može crpeti iz vere. „Šta je čovek bez duše, bez vera?“ Ovo ukazuje na to da
je unutrašnja snaga i moralni kompas presudan za otpor protiv zla i nepravde.
No, za koruptivnog čoveka Balkana, to je ipak nemoguće.
Osim
njegoša, svakako da je naš kraj pun velikih teoloških mislilaca, koje nismo
želeli da slušamo. Vladika Nikolaj je često govorio o važnosti ljubavi i
praštanja. U Psalmu je napisao: „Ljubav je izvor svega dobrog,
a praštanje oslobađa dušu.“ U Teoduliji je rekao: „Društvo
koje zaboravi na moralne principe i božanske zakone, osudjeno je na propast.“
Monah
Kalist je naglašavao važnost dubljeg duhovnog života i verovanja u Božju
providnost. On je rekao: „Bez duhovnog života, čovek je kao brod bez kormila.“
Ovo ukazuje na značaj duhovne usmerenosti u vođenju života.
"Sloboda
se ne poklanja, ona se osvaja hrabrošću i krvlju."
Petar I
Karađorđević
U kolo
uđeš kada hoćeš, a iz kola izlaziš kad te puste. Mi iz svog kola puštamo, i ako
delimo istu istoriju. Iste osvajače, iste zločine, istom krvlju su zalivana
polja i od istog žita smo pravili hleb.
Knez Miloš
je jednom prilikom rekao svom sinu Mihailu: "Ako želiš da vladaš Srbima,
moraš ih prvo upoznati, a zatim i razumeti." Mihailo je ovu mudrost
primenjivao tokom cele svoje vladavine.
Naš kralj
je sa ponosom Vidovdanskim ustavom želeo da nastavi prema panslovenskom
ujedinjenju, kaon a Slovenskom kongresu iz 1948. u Pragu. U želji da objedinimo
svoje, svakako već neprimetno različite, identitete, životi su davani za oslobođenje
za vreme Prvog rata.
Na svojoj
koži, svi mi osećamo sukob generacija, jer živimo nezdravi
antikonzervativistički postmodernizam. Postoji jedna zdrava doza tradicije
kojoj svi treba da budemo odani. makar ja tako mislim. Novo je često
nepromišljeno i nekvalitetno. Takođe, postoji doza nacionalizma koju treba
držati: (Da razjasnim jednom za svagda, nacizam, ili nacionalsocijalizam, je
ideološki pokret koji se razvija u prvoj polovini dvadesetog veka u Nemačkoj,
blizak fašizmu, šovinizmu, segregaciji, ksenofobiji i rasizmu, dok je
nacionalizam sinonim patriotizmu, za šta postoji domaća reč domoljublje ili
rodoljublje) rakija je uvek bolja od viskija.
Džin i
tekila nisu sa nama na ovom podneblju ni blizu dugo koliko i rakija. Ipak, to
su moja omiljena pića, a većina roditelja ne želi ni da ih pomiriše. To su
verovatno tragovi evropske, i uopšte zapadne, tekovine, koje vidimo na omladini
jer država ne uspeva da nametne sopstvenu kulturu kao poželjnu. Delom jer nas
čitava hemisfera na koju se ugledamo prikazuje kao jadnike. Ko bi rekao da ta
stara propaganda još uvek nije gotova?
"Nema
većeg greha od izdaje svog naroda."
Draža Mihajlović
Draža je
voleo planine i često je govorio da se oseća najživljim kada je u planinama.
Ova ljubav prema prirodi mu je dala snagu i izdržljivost u borbi. Jednom je
rekao: "U planinama, čovek je slobodan, ali mora biti i mudar."
Mihailović
je često govorio da cilj ne opravdava sredstva. Bio je poznat po svojoj tvrdnji
da "nema pobede bez časti." Ovo ga je izdvojilo od drugih vođa koji
su bili spremni da koriste svaku metodu za postizanje cilja.
Na
suđenju, kada su ga pitali za poslednju reč, Draža je rekao: "Moja savest
je čista. Borio sam se za svoj narod i za njegovu slobodu. Ako zbog toga moram
umreti, neka tako bude."
“Naš narod
je uvek bio na pravoj strani istorije, i takav mora ostati."
Draža
Mihajlović
Srbin zapada, odnosno za zapadni svet, Srbin je ćelavi debeljko duge brada,
ratni kriminalac bez mozga, praktično životinja, Srbija - kraljevstvo varvara.
Crna Gora - oaza za bekstvo kriminalca. Istočni Srbin - heroj. Srbija - divno
veselo mesto gde ljudi žele da dođu kada se penzionišu, da uživaju u najboljoj
hrani sa dobrim i časnim ljudima. U dočeku gostoprimljivi, a u ratu hrabri i
snažni, dostojanstveni i često predstavljeni gotovo avangardno, a ne varvarski.
Ipak, Francuska, Engleska i Amerika su mnogo češći pomen nego Japan, Indija i
Kina. Još kada je Spomenik zahvalnosti Francuskoj bio pokriven. Četrdesetih i
devedesetih, ako ne inače, mogli smo da vidimo svu ljubav koju čitava jedna
hemisfera gaji prema nama.
Nije loše, još da sredim džin i pristup devojkama i složiću se sa
roditeljima? Dobro, možda treba da poradim i na želji da budem u centru pažnje.
Postoje tri velika zla na ovom svetu: poroci, dosada i potrebe. Dosada je možda
i najgora, kao neka vrsta korena.
Nazad na roditelje, kako kaže Ruso "Ništa znacajnije ne može uciniti
otac za svoju decu, nego to da voli njihovu majku.". S obzirom da se
roditelji ne izvinjavaju kada nisu u pravu ili kada kažu nešto što te
eventualno povredi, to je definitivno najbolja stvar koju mogu da prirede - da
se vole, a jedini razlog što im se to prašta je Bejkonova misao
"Roditeljsko zadovoljstvo je tajno, kao što su tajne i njihove tuge i
strahovi." - zato što nas štite od svojih problema. Ipak, oni uvek na nama
ostavljaju makar kakav lanac, a Šiler kaže da "Bilo da su lanci od celika
ili svile – oni su i dalje lanci.", tako da ako mi ispadnemo nakaradno,
zašto nas žele da tuku? "Zašto ne istući učitelja zbog učenikovog lošeg
ponašanja?" kaže Diogen.
Srbija, sa
svojom slovenskom okolinom, se može ponositi Sretenskim ustavom kao
najliberalnijim u tadašnjoj Evropi, Nemanjićkim srebrnim kašikama, u burnom region
mešanih kulturnih uticaja, Koliko god nas ubeđivali da smo samo mali varvari iz
slepog creva Evrope.
Reforme često
nisu popularne, ali su neophodne za napredak. Tokom protesta 1996/97,
Đinđić je bio jedan od glavnih vođa opozicije. Njegov energičan i hrabar
pristup inspirisao je mnoge mlade ljude da se pridruže protestima. Jednom
prilikom, dok su protestanti prolazili pored vojnog kordona, Đinđić je hrabro
stao ispred svojih pristalica i rekao: "Ako se boje naroda, neka pucaju u
mene."
Comments
Post a Comment